Latest News

    هیچ مطلبی یافت نشد.

اخبار و اطلاعیه ها

مکانیزاسیون کشاورزی باید هوشمندسازی شود

مهندس عباس کشاورز در همایش تبیین راهکارهای عملیاتی مقابله با تحریم ها در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی:

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر هوشمندسازی مکانیزاسیون تاکید کرد و گفت:ما به دنبال دقیق کردن عملیات کشاورزی از طریق هوشمندسازی مکانیزاسیون هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس عباس کشاورز در همایش تبیین راهکارهای عملیاتی مقابله با تحریم ها در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در اراک اظهار داشت:مکانیزاسیون باید متناسب با شرایط خاک،سازگاری با محیط زیست و پایداری کشاورزی باشد از این رو باید به دنبال هوشمندسازی در این زمینه باشیم.

وی در عین حال با تاکید بر این که حق انتخاب کشاورزان در دسترسی به تکنولوژی ها باید وسیع تر شود،گفت:هدف ما در حوزه های مختلف باید رضایت کشاورزان باشد.

کشاورز،داشتن برنامه توسط استان ها در حوزه مکانیزاسیون را ضروری خواند و تصریح کرد:اگر برنامه نداشتیم اتفاقات ما را کنترل می کند و ریسک و هزینه ها را بالا می برد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی راه برون رفت از مشکلات در بخش کشاورزی را آسیب شناسی، تعامل و ارایه پیشنهاد دانست و اظهار داشت: این تعاملات باید بر اساس دانش و منطق باشد.

وی با بیان این که مکانیزاسیون در شرایط تحریم در اولویت وزارت جهاد کشاوری قرار دارد، تصریح کرد: مکانیزاسیون ابزار تولید و توسعه در این حوزه است.

کشاورز افزود:بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی، در هر محدودیتی تامین نهاده های تولید در اولویت قرار دارد.

وی در عین حال خواستار توسعه مکانیزاسیون در تمام زیر بخش های کشاورزی شد و گفت: ما باید برنامه دقیق در حوزه مکانیزاسیون برای سایر زیر بخش ها داشته باشیم.

معاون امور زراعت بار دیگر به موضوع کم آبی در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: در دنیا، کشاورزی آبی ۳۵ درصد و کشاورزی دیم ۶۵ درصد تولید را تامین می کند در حالی که در ایران ۹۰ درصد کشاورزی متکی به آب است.

وی افزود: مشکل آب را جز بخش کشاورزی نمی تواند حل کند و در این حوزه، ماشین های کشاروزی و خدمات آن در کاهش مصرف آب نقش بسیار مهمی دارند.

کشاورز گفت: برنامه ما این است که به منظور صرفه جویی در آب ظرف پنج سال آینده محصولات زراعی به غیر از گندم، جو و سیب زمینی کشت نشایی شود و از این رو ما به نشاکار و بانک نشاء نیاز خواهیم داشت.

وی به اهمیت ماده آلی خاک نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر خودکفایی، تولید و آب کم می خواهیم باید هر سال حداقل پنج درصد ماده آلی خاک را افزایش دهیم.

کشاورز همچنین بر تغییر روش خاک ورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون تاکید کرد.

۱۳۹۷/۰۹/۲۰